مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تعریف عدل الهی
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک

خادم الحسین هستم. از تاریخ 25 آبان 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولیدگر سایر تولیدگر گرافیک فناور توسعه دهنده موبایل تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 4 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تعریف عدل الهی

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



مقدمه : قبل از ورود به بحث تعریف عدل ، لازم است دانسته شود که میان علمای دینی اختلاف نظر است که آیا عدل الهی از ارکان اصول دین به شمار می رود یا اصول مذهب ، عده ای آن را از اصول دین و عده ای هم آن را جزء اصول مذهب شمرده اند.
 تعریف عدل عدل در لغت معنای لغوی عدل برابری و برابر کردن است(1) البته برای عدل در لغت معانی متعددی ذکر شده ، مانند قصد در امور،تعادل تساوی و وسط قرار گرفتن بین دو طرف افراط و تفریط ، و اگر بخواهیم یک معنای جامع برای آن ذکر کنیم میتوان گفت عدل یعنی قرار دادن هرچیزی در جای خودش و به همین مطلب اشاره دارد روایت امام علی (ع) که میفرماید ( العدل یضع الامور موضعها ; عدل قرار دادن امور است در محل خودش ) توضیح این مطلب : برای هر شیئی وضع خاصی است که آن را اقتضا میکند یا به حکم عقل ، یا به حکم شرع ، و مصلحت کلی و شخصی در نظام هستی است عدل رعایت این وضع است و عدم انحراف به جانب افراط و تفریط میباشد ، بلی محل هر شیء به حسب خودش در تکوین به یک وجه است و در اجتماع بشری به وجه دیگر(2) 

عدل در اصطلاح  و در عرف عام :  به معنای رعایت حقوق دیگران ، در برابر ظلم(تجاوز به حقوق دیگران) به کار می رود(3)
موارد عدل نسبت به خداوند متعال:
1 عدل تکوینی : به این معنا که خداوند متعال به هر موجودی هرآنچه را که در مرتبه وجودش مستحق و سزاوار آن می باشد اعطا میکند ، در قابلیت آن اهمال نمی شود و از نظر استعداد در مجال افاضه و ایجاد تعطیل بردار نیست.
2 عدل تشریعی : عدل تشریعی به این معناست که خداوند متعال از نظر تکلیف در آن ، به خاطر کمال و سعادت انسان سستی نمیکند . و به وسیله آن حیات مادی و معنوی و دنیوی و اخروی انسان را قوام می دهد همانطوری که نفسی را بیشتر از طاقتش تکلیف نمیکند.
 3 عدل جزائی : آن است که خداوند تعالی بین مصلح و مفسد و مومن و مشرک در مقام جزا و عقوبت برابری نمی کند بلکه هر انسان را به سبب آنچه که کسب کرده است جزا می دهد محسن را با احسان و ثواب جزا می دهد و گنهکار را با اسائت و عقاب همانطوری که خداوند تعالی عبدی را به خاطر مخالفت تکلیف عقاب نمی کند مگر بعد از بیان و ابلاغ کردن.(4)

------------------------------------------------------------------------------------ (1)آموزش عقائد/آیت الله مصباح یزدی/ص162 (2)محاضرات فی الهیات/ص159 (3)آموزش عقائد/آیت الله مصباح یزدی/ص162 (4)محاضرات فی الهیات/ص160

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما