مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب تفاوت «صراط» و «سبیل»
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

سعید هستم. از تاریخ 18 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 41 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
تفاوت «صراط» و «سبیل»

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



در تفاوت بين اين دو واژه، به سه نكته اشاره مي­شود: 

1. «صراط» به صورت مفرد به کار می­رود چون یک راه بیشتر نیست، بزرگراهی است که انسان را به مقصد می­رساند. اما «سبیل»، هم به صورت مفرد و هم جمع (سُبُل) به كار مي­رود.[1] «سُبُل»، به راههای فرعی گفته می­شود که بعضی از آنها به بزرگراه منتهی می­شود.[2] 2. «سبیل» در قرآن كريم به راههای انحرافی هم اطلاق شده است،[3] برخلاف «صراط»، چنان­كه در آيه­ ي 152 از سوره­ ي انعام مي­فرمايد: «وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبيلِ».[4]
3. «صراط» بر مدار وجود و عدم است، يعني یا هست و یا نیست- 

به بيان ديگر؛ انسان يا در صراط مستقيم قرار دارد يا خير- در حالي كه از واژه ­ي «سبيل»، چنين نكته­اي به دست نيامده و مشخص نمي­شود؛ زيرا ممكن است در راهي باشي كه به خدا برسي و يا در راهي باشي كه به خدا نرسي. چنان­كه فرمود: «يَهْدِي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ... وَ يَهْدِيهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»«مائده/16»، و فرمود: «وَ أنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»«يس/61». اگر گفته می­شود: «صراط مستقیم»، همان معرفت و طريقتِ «امیرالمؤمنین علیه السلام» و فرزندان پاك اين امامِ بزرگوار هستند،[5] و یا در حدیث آمده است که «وَ الله نَحنُ الصِّراط المُستَقیم»،[6] این سخن از باب جری و تطبیق بوده و مي­خواهد بفرمايد: آن صراط مستقيمي كه بر مدارِ بود و نبود، است بر اميرالمومنين علیه السلام جاري شده و تنها بر ايشان قابل انطباق است. 


- آيــه­ي 7 [1]. یعقوب، جعفری(1376هـ ش)ج‏1، ص27، و ج3، ص100؛ موسوى سبزوارى، سيد عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص44. [2]. جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج1، ص466 و 467. [3]. ر.ك: همان، ص467. [4]. موسوى سبزوارى، سيد عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص44. [5]. ر.ك: طالقانى، سيد محمود(1362هـ ش)ج‏1، ص40؛ همچنين، ر.ك: طیب، سيدعبدالحسين(1378هـ ش)ج‏1، ص117؛ و نيز، ر.ك: طباطبايى، سيد محمد حسين‏(1417هـ ق)ج‏1، ص34. [6]. عروسى حويزى، عبد على بن جمعه‏(1415هـ ق)ج‏1، ص21؛ قمى مشهدى، محمد بن محمد رضا(1368هـ ش)ج‏1، ص68؛ شريف لاهيجى، محمد بن على(1373هـ ش)ج‏1، ص5.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما