سؤال
آسیبهای نگاه اقتصادی به دین چيست؟
پاسخ
از قطعیات می باشد که هیچ پیامبری برای تبلیغ رسالت خود و هیچ امام و وصیی درقبال ترویج و تبیین معارف ؛از مردم مطالبه مزد و اجرت نکرده است و به تصریح قرآن؛به صراحت بیان کرده اند که مزدو اجرت نمیخواهند. انعام90 هود51 یس21 و.. مردم به پول و ثروت و دارایی خود دلبستگی دارند و چون غالبا به زحمت کسب میکننددرخرج کردن آن غالبا ممسک و بخیل هستند با مدیریت و کنترل تمام خرج میکنند و بالطبع جایی که دریافت وجه درآن باشد؛نمی روند و یا با محاسبه نفع و ضرر که آیا می ارزد یا نه ؟محتاطانه اقدام میکنند آنقدر این مساله مهم است که حتی در برهه ای از زمان کوتاه که سؤال پرسیدن و سخن گفتن خصوصی با رسول خدا ص؛منوط به دادن صدقه ای (نه به رسول بلکه به فقرا )رفت و آمدها قطع گردید و حتی شخصیتی چون رسول الله نیز مشتری جدی نداشتند فقط علی ع بود که یک دیناررا به ده درهم تبدیل وده با خدمت رسول ص رسیدند. مجادله12 طور40 این یک واقعیتی انکارناپذیر است که نباید معارف الهی با پول معاوضه و معامله شود واصلا یک حدیث صحیح ازمعصوم؛ طبق روایت؛از دنیا و مافیها ارزشمندتر می باشد. المحاسن ج2ص229حدیث116 درقرآن به اصل نگرفتن مزد در نشرمعارف؛تصریح و توصیه شده است. مومنون72 آثار زيانبار درخواست مزد براى تبليغ عبارتند از از ميان رفتن اخلاص؛كاهش اثر تبليغ؛تحريف ارزشهاى دينى.. البته گرفتن مزد تبليغ، بدون درخواست؛هیچ اشکالی ندارد و به عنوان هبه و هدیه و نذرمی باشدو هیج منع و آسیبی ندارد چیزی که مشکل ساز و آسیب زاست؛مطالبه ودرخواست می باشد.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج4 ؛ ص66