مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب فرق بین استهزاء و سخریه
امتیاز کاربران 5

تولیدگر محتوا فاخر در اشراق

پسندیده هستم. از تاریخ 24 فروردین 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم.
من در مرسلون تعداد 3 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
فرق بین استهزاء و سخریه

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02



استهزاء  در جايى به‌كار مى‌رود كه شخص بدون اينكه كارى انجام داده باشد ريشخند شود ولى سخريه در آنجاست كه به سبب كارى كه انجام داده مسخره شود. ( مجمع‌البيان، ج‌8‌، ص‌687‌ )

 استهزاء در اصطلاح: استهزاء در اصطلاح عبارت است از مسخره كردن افراد يا برخى امور با گفتار يا كردار، مانند اشاره با چشم و ديگر اعضاى بدن( جامع‌السعادات، ج‌2، ص‌287) كه اين عمل بيشتر به قصد تحقير و توهين به ديگران صورت مى‌گيرد و گاهى نيز با اهدافى ديگر مانند فراهم كردن زمينه خوشحالى خود و ديگران،(معراج‌السعاده، ص‌502) تقويت روحيه خود و تضعيف روحيه دشمن، جبران كمبود شخصيت، ارضاى روحيه ديگر آزارى و‌... انجام مى‌پذيرد، اين مفهوم در قرآن كريم با واژه‌هاى «هُزْء» و مشتقات آن 34 بار و «سُخْر» و مشتقاتش 16 بار به‌كار رفته است كه بيشتر لغويان اين دو واژه را به يك معنا دانسته‌اند ; ولى برخى بين اين دو تفاوت قائل شده و گفته‌اند: استهزاء در جايى به‌كار مى‌رود كه شخص بدون اينكه كارى انجام داده باشد ريشخند شود; ولى سخريه در آنجاست كه به سبب كارى كه انجام داده مسخره شود،( مجمع‌البيان، ج‌8‌، ص‌687‌) افزون بر اين، واژه‌هاى «ضِحْك» به معناى خنده و «غَمْز» به معناى اشاره با چشم و ابرو و «هَمْز» به معناى عيبجويى در غياب و «لَمْز» به معناى عيبجويى در حضور و مسخره كردن با استهزاء مرتبط است كه در برخى موارد در استهزا به‌كار رفته‌است استهزاء از منظر قرآن : آياتى كه در قرآن سخن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزه عقيده و دين بوده كه در آن، انبياى الهى، مؤمنان، وحى، معاد، و حتى خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به‌صورت حربه‌اى براى رويارويى با دين الهى بهره مى‌جستند. (مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كاَنُواْ بِهِ يَسْتهَْزِءُون) (يس/36، 30، ...) در آياتى نيز استهزا در‌حوزه‌اخلاق مطرح شده كه درآن خداوند مؤمنان را از تمسخر يكديگر منع كرده است (يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ) (حجرات/49،11)، افزون بر اين، در آياتى ديگر خداوند سبك شمردن دين و ناديده گرفتن احكام‌الهى از جانب مسلمانان را نوعى استهزا دانسته (وَ لَا تَتَّخِذُواْ ءَايَاتِ اللَّهِ هُزُوًا). (بقره/2، 231) در جای دیگر می فرماید اگر روابط افراد بر اساس تحقير، تضعيف و دشنام و دلسردى باشد، چنين جامعه ‏اى فراموشى خدا و سقوط را در پى خواهد داشت . (فاتّخذتموهم سخريّا حتی انسوکم . . .) (مومنون 110 ) و در جای دیگر تمسخر را از کار های جاهلان می داند و می فرماید ( أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ) بقره67 در سوره غافر آمده است که مغرور شدن به علم خود، سبب تحقير و استهزاى وعده ‏هاى الهى است (فَرِحُواْ بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ) غافر / 83 و برای دلگرمی پیامبر اسلام در مقابل استهزاء کنندگان می فرماید فقط تو نیستی که مورد استهزاء قرار گرفته ای ( وَمَا يَأْتِيهِمْ مِّن رَّسُولٍ إِلَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‏). حجر/11 در مجموع اين آيات قرآن ضمن بيان حكم استهزا و منشأ آن، آثار و پيامدهاى اين صفت مذموم اخلاقى را برشمرده و راههاى مقابله با استهزاءگران را به مؤمنان گوشزد كرده است که به طورمفصل در مباحث آینده به آنها پرداخته خواهد شد.

====================================================
برای مشاهده ی مطالب مرتبط
فلسفه حرمت استهزاء
آثار و پیامد های استهزاء

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما