مرســـــــلون

بانک محتوای مذهبی مرسلون
MORSALUN.IR

خانه مطالب معنای «ضالّين» و مصادیق آن در قرآن
امتیاز کاربران 5

تولیدگر متن

سعید هستم. از تاریخ 18 اردیبهشت 1395 کنشگری رو شروع کردم و همواره سعی کردم بهترین باشم. در این مسیر آموزش های لازم را پیگیری و از اساتید و مشاوران در تولید محتوا استفاده می کنم. من در نقش تولیدگر با قالب های تولیدگر متن تولید محتوا می کنم.
من در مرسلون تعداد 41 مطلب دارم که خوشحال میشم شما هم ذیل مطالبم نظر بنویسید و امتیاز بدید تا بتونم قوی تر کار کنم.


محیط انتشار
مخاطب
0 0
معنای «ضالّين» و مصادیق آن در قرآن

با 0 نقد و بررسی | 0 نظر | 0 دانلود | ارسال شده در تاریخ سه‌شنبه, 09 آبان 02


سؤال

معنای «ضالّين» و مصادیق آن در قرآن چیست؟ 

پاسخ

واژه­ ي «ضَلال»- ضدِ «هدايت»[1] و «رشد»[2]- به معناي عدول از راه مستقيم،[3] و انحراف از حق[4] و انحراف از راه مستقيم[5] است، چنان­كه فرمود:‌ «ؤ»«انعام/56». و فرمود: «مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا»«اسراء/15». مصادیقِ «ضلالت» در قرآن كريم مسئله­ ي ضلالت در قرآن كريم به بخش­هاي متعددي تقسيم و در مصاديق گوناگوني به كار رفته است،[6] از جمله: 1. «ضلالت اعتقادی»: و آن هنگامي است كه ايمان را در وجود انسان به كفر تبديل مي­شود؛‌ چنان­كه فرمود: «مَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ»«بقره/108». 2. «صفات درونی»: و آن هنگامي است كه دل انسان بر اثر كثرت گناه، سخت و خشن مي­شود؛ چنان­كه فرمود: «فَوَيْلٌ لِّلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُم مِّن ذِكْرِ اللَّهِ اُوْلَئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ»«زمر/22». 3. «ضلالت در عمل»: و آن هنگامي است كه از نظر عمل و رفتار، حركتي از او سر بزند كه با اعتقادات اون سنخيت ندارد؛ چنان­كه خداي تعالي در اولين آيه از سوره ­ي ممتحنه به عنوان يك هشدار، مؤمنين را اين­گونه خطاب نمود: «... وَ مَنْ يَفْعَلْهُ مِنْكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآء السَّبِيلِ»«ممتحنه/1». 4. «خطای در راه»: و آن هنگامي است كه در انتخاب طريق، دچار اشتباه مي­ شود؛ چنان­كه فرمود: «إِنْ هُمْ إلا كألْأنْعَامِ بَلْ هُمْ أضَلُّ سَبِيلاً»«فرقان/44». 5. «ضلالت مطلق»: و اين موردي است كه شامل هر چهار مورد سابق شده و همه ­ي آنها را در بر مي­گيرد؛ چنان­كه فرمود: «إِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ»«نوح/27». و فرمود: «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِ)

 [1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص509؛ همچنين، ر.ك: ابن سيده، على بن اسماعيل‏(1421هـ ق)ج8، ص153؛ و نيز، ر.ك: ابن دريد، محمد بن حسن‏(1988م)ج1، ص147. [2]. اب‍ن‌ م‍ن‍ظور، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ م‍ک‍رم‌‏(1414هـ ق)ج‏11، ص390؛ مهنا، عبدالله علی(1413هـ ق)ج2، ص69؛ مرتضى زبيدى، محمد بن محمد(1414هـ ق)ج15، ص420. [3]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1412هـ ق)ص509؛ همچنين، ر.ك: موسى، حسين يوسف‏(1410هـ ق)ج2، ص1288؛ و نيز، ر.ك: صالحى انديمشكى، محمد(1383هـ ش)المتن، ص100 و 121. [4]. قرشى، سيد على اكبر(1371هـ ش)ج‏4، ص192؛ مغنيه، محمد جواد(1425هـ ق)ص2؛ بستانی، فؤاد افرام(1370هـ ش)المتن، ص570. [5]. موسوى سبزوارى، سيد عبدالأعلى(1409هـ ق)ج‏1، ص40؛ راغب اصفهانی، حسین بن محمد(1374هـ ش)ج2، ص460. [6]. ر.ك: جوادی آملی، عبدالله(1385هـ ش)ج1، ص518؛ همچنين؛ ر.ك: احدی، مهدی(1387هـ ش)ج2 ص580 و 581.

نظرات 0 نظر

شما هم نظری بدهید
پرونده های ویژه نقد و بررسی آثار شبکه تولیدگران
تمامی حقوق برای تیم مرسلون محفوظ است | 1400 - 2021 ارتباط با ما